کامل ترین راهنمای بازدید از موزه لوور پاریس (2022)

کامل ترین راهنمای بازدید از موزه لوور پاریس (2022)

تاریخ:
توسط:
4 نظر
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر قصد بازدید از موزه لوور را دارید، این مطلب یعنی راهنمای بازدید از موزه لوور پاریس به تمامی سوالات شما پاسخ می دهد و کمک می کند تا به بهترین شکل بازدید خود را برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید با استفاده از جدول زمانبندی بازدید از موزه لوور، بهترین و خلوت ترین زمان را برای رفتن به لوور انتخاب کنید.

راهنمای بازدید از موزه لوور
راهنمای بازدید از موزه لوور

در این پست سعی کردم کلیه نکات، تجارب و ریزه کاری های مربوط به بازدید از موزه لوور را به صورت دسته بندی شده جمع آوری کنم. لذا مطلب کمی طولانی است. برای دسترسی راحت به بخش های مختلف آن می توانید از فهرست زیر استفاده کنید:

همچنین توجه داشته باشید که اطلاعات درج شده در این مقاله در زمان نگارش آن یعنی 15 ژانویه 2020 به روز بوده و ممکن است در آینده تغییراتی در اطلاعات داده شده بوجود آید. لذا هر جا ممکن بوده لینک به منابع معتبر و به روز داده شده است.

این مطلب در تاریخ 29 ژانویه 2022 بروز رسانی شده است.

معرفی موزه لوور

با داشتن بیش از ۱۳۰ موزه، می‌توان پاریس را شهر موزه‌ها نامید. بدون شک موزه لوور معروف‌ترین موزه پاریس و یکی از پربازدیدترین موزه ها در تمام دنیا است. بازدید از لوور یکی از بایدهای سفر شما به پاریس است.

مجسمه های فرانسوی در موزه لوور
مجسمه های فرانسوی در موزه لوور

ساختمان موزه لوور قدمتی ۸۰۰ ساله دارد که در ابتدا به‌عنوان یک قلعه نظامی (در گوشه‌ای از ساختمان فعلی) توسط پادشاه قرن دوازدهم فرانسه، فیلیپ آگوست ساخته شد. بعدها به‌عنوان قصر سلطنتی شاهان فرانسه مورداستفاده قرار گرفت و هر پادشاه بخشی از ساختمان فعلی را ساخته است.

در زمانی که لوئی چهاردهم به ورسای نقل‌مکان کرد، به‌عنوان موزه سلطنتی بوده و بعد از انقلاب فرانسه، در سال ۱۷۹۳ به‌عنوان موزه عمومی درهایش را به روی مردم گشوده است. نهایتا با ساخت‌وسازهایی که در زمان ناپلئون سوم انجام شد تقریباً به شکل امروزی‌اش درآمده است.

بازدید از موزه لوور نه صرفاً به خاطر آثار هنری و تاریخی آن، بلکه به خاطر خود ساختمان که روزگاری منزلگاه شاهان و شاهزادگان فرانسوی بوده است، اهمیت دارد.

آدرس موزه لوور

موزه لوور دقیقا در مرکز شهر و در قلب منطقه 1 پاریس واقع شده است. ساختمان لوور بین رود سن و خیابان ریوولی و در انتهای شرقی محور تاریخی پاریس قرار گرفته است.

محور تاریخی پاریس خط مستقیمی است که از هرم موزه لوور شروع می شود و طاق نصرت کاروسل، باغ تویلِری، میدان کُنکورد، خیابان شانزِلیزه، طاق نصرت پاریس و طاق بزرگ لَدِفانس را به هم متصل می کند.

نقشه موزه لوور در منطقه 1 شهر پاریس
نقشه موزه لوور در منطقه 1 شهر پاریس
نقشه اماکن توریستی شهر پاریس
نقشه اماکن توریستی شهر پاریس

راه های دسترسی به موزه لوور

دسترسی به موزه لوور از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی و اتومبیل شخصی به راحتی امکان پذیر است.

مترو:

ایستگاه Palais-Royal Musée du Louvre (خط 1 و 7)

ایستگاه Pyramides (خط 14)

اتوبوس:

خط شماره: 21، 24، 27، 39، 48، 68، 69، 72، 81 و 95

ماشین شخصی:

پارکینگ موزه لوور از طریق خیابان Avenue du Général Lemonier در دسترس است. این پارکینگ هر روز از ساعت 7 صبح تا 11 شب باز است.

مجسمه نایکی الهه بالدار پیروزی
مجسمه نایکی الهه بالدار پیروزی

ساعات کاری موزه لوور

درهای موزه لوور در همه ی روزهای هفته به غیر از سه شنبه ها به روی عموم باز است.

تعطیلات موزه لوور: موزه لوور در روزهای سه‌شنبه هر هفته تعطیل است. همچنین در روزهای ۱ ژانویه، ۱ می و ۲۵ دسامبر هرسال نیز موزه تعطیل است.

ساعت کاری موزه لوور هر روز (به غیر از سه شنبه ها) از ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ است.

توجه: گالری های موزه لوور ساعت 17:30 بسته می شوند. هم چنین آخرین زمان ورود به موزه لوور نیز ساعت 17:00 می باشد.

برای چک کردن ساعات کاری و رزوهای تعطیلی موزه لوور می توانید صفحه ساعات کاری از وب سایت موزه لوور را چک کنید.

سلفی در مقابل درب اصلی موزه لوور
سلفی در مقابل درب اصلی موزه لوور

قیمت بلیت موزه لوور

بلیت موزه لوور را می توان به صورت حضوری (15 یورو) در داخل موزه و یا به صورت آنلاین (17 یورو) از سایت موزه لوور خریداری کرد. همچنین در صورت تمایل می توانید راهنمای صوتی موزه را با قیمت 5 یورو در زمان بازدید کرایه کنید.

در صورت خرید از دستگاه های فروش بلیت یا باجه های بلیت داخل موزه، قیمت بلیت موزه لوور 15 یورو است. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر به دلیل ملاحظات خاص وضعیت کرونایی، امکان خرید بلیت به صورت نقدی وجود ندارد، و حتی در صورت خریداری بلیت به صورت حضوری، بایستی پول آن را از طریق کارت بانکی پرداخت کنید.

همچنین توجه داشته باشید که فقط تعداد محدودی از بلیت ها به صورت حضوری به فروش می رسد و توصیه می شود حتما قبل از بازدید، بلیت خود را به صورت آنلاین تهیه کنید. قیمت خرید آنلاین بلیت الکترونیکی موزه لوور است 17 یورو است. بلیت های الکترونیک برای روز و ساعت ورود مشخص صادر می شوند و فقط در همان روز و ساعت می توانید با کمترین معطلی (حداکثر 30 دقیقه) وارد موزه شوید.

در صورتی که بعد از زمان ورود قید شده روی بلیت به موزه برسید، بایستی مانند سایر بازدیدکنندگان در صف انتظار برای ورود به موزه بایستید، ولی می توانید از بلیتتان برای ورود و بازدید از موزه استفاده کنید.

مجسمه های فرانسوی موزه لوور
مجسمه های فرانسوی موزه لوور

هم چنین بازدید از موزه لوور در موارد زیر رایگان است:

  • بازدید از موزه لوور برای افراد زیر 18 سال به طور کلی رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای افراد زیر 26 سال که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا هستند رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای اساتید هنر، تاریخ هنر و هنر کاربردی رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای هنرمندان عضو Maison des Artistes فرانسه یا Association Internationale des Arts Plastiques رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای اعضای ICOMOS یا ICOM رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای خبرنگاران ملی یا بین المللی رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای افرادی که در جستجوی کار هستند رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای افراد معلول و همراه آن ها رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور برای افرادی که تحت حمایت مالی هستند رایگان است.
  • بازدید از موزه لوور در روز 14 جولای (روز ملی فرانسه) برای عموم رایگان است.

برای اطلاع از شرایط دقیق بازدید رایگان از موزه لوور، می توانید صفحه شرایط بازدید از وب سایت موزه لوور را چک کنید.

دفتر فروش بلیت در طبقه منفی 2 موزه لوور
دفتر فروش بلیت در طبقه منفی 2 موزه لوور

نکات مهم در مورد بلیت موزه لوور:

با خرید بلیت موزه لوور می توانید به مدت یک روز کامل از گالری های موزه لوور و همچنین از نمایشگاه های موقتی که ممکن است در لوور برگزار شوند بازدید کنید. همچنین، بلیت خریداری شده برای بازدید از موزه اوژِن دِلاکروا (Musée Eugène-Delacroix) به مدت 48 ساعت نیز معتبر است (قیمت بلیت جداگانه برای بازدید از موزه دلاکروا 7 یورو است).

اوژن دلاکروا (1798 تا 1963) مهم ترین نقاش سبک رمانتیسیسم در فرانسه است که تابلوی نقاشی معروف آزادی هدایتگر مردم را کشیده است. موزه دلاکروا که در فاصله 15 دقیقه ای (پیاده روی در کنار رود سن) با موزه لوور قرار دارد، در واقع آپارتمان، استودیو و باغچه ای است که دلاکروا آخرین سال های زندگی اش را در آنجا گذرانده است. در این موزه می توانید از آثار هنری، نامه ها و یادگاری های نقاش بزرگ فرانسوی، اوژن دلاکروا، بازدید کنید.

آدرس موزه اوژن دلاکروا: لینک آدرس در گوگل مپ

ساعت کاری موزه دلاکروا: موزه دلاکروا روزهای سه شنبه تعطیل است و بقیه روزها از ساعت 9:30 تا 17:30 برای بازدید علاقمندان باز است. همچنین درهای این موزه، روزهای پنجشنبه اول هر ماه میلادی تا ساعت 21:00 بروی بازدیدکنندگان باز است.

موزه اوژن دلاکروا در پاریس
موزه اوژن دلاکروا در پاریس

در مواردی دیده شده که برای جلوگیری از سوءاستفاده و فروش مجدد و استفاده توسط افراد دیگر، بلیت های موزه لوور به صورت دستبند کاغذی ارایه می شود که به دست بازدید کننده چسبیده می شود و در صورت باز شدن (پاره شدن) دیگر پذیرفته نخواهد شد.

در تابستان سال 2019 با توجه به ازدیاد خیلی زیادی که در موزه لوور اتفاق افتاد، مدیران موزه اعلام کردند تا آخر سپتامبر خرید بلیت فقط به صورت الکترونیکی امکان پذیر است.

به صورت کلی توصیه می شود بلیت خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و توجه داشته باشید که در صورت نداشتن بلیت الکترونیک، در روزهای شلوغ تضمینی برای ورود شما به موزه وجود نخواهد داشت.

نمای خارجی ساختمان موزه لوور
نمای خارجی ساختمان موزه لوور

بهترین زمان بازدید از موزه لوور

بهترین زمان بازدید از موزه لوور بستگی به فصل بازدید و ایام پیک و غیر پیک توریستی پاریس دارد. به صورت کلی در نظر داشته باشید که بازدید در طول هفته بهتر از بازدید در روزهای شلوغ آخر هفته (شنبه و یکشنبه) است.

از آنجاییکه موزه در روزهای سه شنبه تعطیل است، معمولا افراد بیشتری در روزهای چهارشنبه به لوور می روند. بنابر این بهترین روزهای بازدید از موزه لوور روز دوشنبه و پنجشنبه است.

به صورت کلی می توان گفت: بهترین زمان بازدید از موزه لوور صبح ها و در شروع ساعت کاری موزه (9 تا 11 صبح) است.

برای تعیین بهترین زمان بازدید از موزه لوور می توانید از جدول زیر که به صورت تجربی تهیه شده است، استفاده کنید.

جدول راهنمای بهترین ساعت بازدید از موزه لوور
جدول راهنمای بهترین ساعت بازدید از موزه لوور

قوانین بازدید از موزه لوور

برای بازدید از موزه لوور بایستی به قوانین زیر توجه داشته باشید:

  • طبق قوانین فعلی کشور فرانسه (ژانویه 2022)، کلیه بازدیدکنندگان بالای 16 سال فقط در صورت داشتن کارت واکسیناسیون اجازه ورود به موزه را خواهند داشت.
  • ورود ساک و چمدان به داخل موزه ممنوع است. البته به همراه داشتن یک کوله پشتی در سایز متوسط مجاز است.
  • رها کردن کیف در داخل موزه ممنوع است.
  • عکس برداری با فلاش یا گرفتن عکس سلفی در داخل گالری های موزه ممنوع است. در عین حال، به همراه داشتن دوربین حرفه ای مجاز است.
  • عکس برداری و فیلم برداری از نمایشگاه های موقت ممنوع است.
  • لمس کردن یا تکیه دادن به آثار داخل موزه ممنوع است.
  • خوردن، نوشیدن، دویدن و سیگار کشیدن داخل گالری های موزه ممنوع است. البته نوشیدن آب استثنا است و در همه جای موزه می توانید از بطری آب همراهتان نوش جان کنید.
  • صحبت کردن با صدای بلند در موزه لوور ممنوع است.
  • بردن گروه به موزه و توضیح دادن برای گروه، بدون وجود راهنمای کارت دار فرانسوی ممنوع است. خود ما هم وقتی گروه میبریم حتما باید یک راهنمای فرانسوی کنار گروهمون باشه. وگرنه اجازه صحبت کردن و توضیح دادن نداریم.
  • ورود کالسکه بچه به موزه لوور آزاد است.
  • جدیدا بازدید از برخی از گالری های موزه منوط به رزرو قبلی آنلاین شده است. شما می توانید از طریق صفحه رزرو آنلاین بلیت، ساعت بازدیدتان را از قبل رزرو کنید.

برای اطلاع از جدیدترین قوانین می توانید از صفحه قوانین موزه لوور بازدید کنید.

قوانین و مقررات موزه لوور پاریس
قوانین و مقررات موزه لوور پاریس

نکات ایمنی در موزه لوور

موزه لوور یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر پاریس است. پس بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا تجربه خوبی از بازدیدتان داشته باشید:

موزه لوور، بهشت جیب بران است! آن‌ها با یک بلیت ۱۵ یورویی وارد می‌شوند و هنگامی‌که شما محو تماشای شاهکارهای هنری هستید و یا هنگامی‌که در شلوغی جمعیت چشمانتان دنبال پیدا کردن تابلوی مونالیزا است، جیب شما را به‌راحتی می‌زنند و با چند صد یورو موزه را ترک می‌کنند!

پس قبل از هر چیز حواستان به پول و دارایی‌های با ارزشتان باشد. در موزه لوور شرایط ایده آل برای جیب بران وجود دارد: شلوغی و حواس پرتی زیاد بازدیدکنندگان.

جالبه که از بدو ورود تا خروج از موزه تابلوهایی را می بینید که به شما وجود جیب بر ها را تذکر می دهند. پس اولا سعی کنید در هنگام بازدید از لوور پول زیاد و اشیا قیمتی به همراه نداشته باشین. و همچنین به شدت مراقب وسایل و مخصوصا موبایل هاتون باشین. اگر هم گروهی سفر می کنید حتما حواستون به کیف های دوستانتون باشه.

به صورت کلی سعی کنید:

  • کیف ها رو از خودتون جدا نکنید و ترجیحا در سمت جلوی خودتون نگه دارید.
  • پول هاتون رو نشون ندین.
  • پول نقدتون رو تقسیم کنید و در چند جیب یا کیف قرار دهید.
  • کیف پولتون رو توی جیب عقب نگذارید.
  • به حرف افراد غریبه پای دستگاه های خرید بلیت گوش ندهید.
  • در هنگام عکس برداری مراقب کیف و جیب هاتون باشید.
  • در صورت بروز مشکل بلافاصله به ماموران امنیتی موزه لوور مراجعه کنید.
موزه لوور بهشت جیب بران پاریسی
موزه لوور بهشت جیب بران پاریسی

ممکنه افرادی با یک لیست به سمت شما بیان و بخوان اسم و ایمیلتون رو بنویسید و پولی را بابت خیریه یا … اهدا کنید. این ها صرفا کلاهبردار هستند، پس به هیچ عنوان به ایشان اعتنا نکنید و از آن ها دور شوید.

افراد سیاه پوست زیادی در اطراف موزه لوور اقدام به فروش بلیت می کنند. این افراد به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و نباید از ایشان بلیت خرید.

سعی کنید با توجه به جدولی که قبلا ارایه شد زمان مناسب برای بازدید از موزه لوور را انتخاب کنید. بازدید در زمان اوج شلوغی و ایستادن در صف های طولانی شما را خسته می کند و کیفیت بازدید شما را به شدت کاهش می دهد.

با توجه به مدت زمان طولانی بازدید (چندین ساعت) حتما از لباس و کفش مناسب استفاده کنید.

در طول بازدید می توانید گاهی روی زمین بنشینید و خستگی خود را به این صورت رفع کنید.

سعی کنید زمان کافی (حداقل 3 ساعت) را به هر بازدیدتان اختصاص دهید.

در بازدید از موزه لوور حتما بطری آب به همراه داشته باشید.

نقشه موزه لوور

نقشه موزه لوور
نقشه موزه لوور

ساختمان موزه لوور دارای سه بخش اصلی به هم پیوسته است: راسته ریشِلیو (Richelieu Wing)، راسته دِنون (Denon Wing) و راسته سولی (Sully Wing). اگر در لابی و زیر هرم اصلی بایستید، سه پله برقی شما را به سمت ورودی هر کدام از این سه بال هدایت می کند. در ورودی هر کدام از این سه راسته اصلی باید بلیت خود را نشان دهید.

به سمت ورودی بال سولی - یکی از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
به سمت ورودی بال سولی – یکی از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
به سمت ورودی بال دنون - یکی از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
به سمت ورودی بال دنون – یکی از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور

با خرید هر بلیت می توانید تا پایان ساعت کاری موزه در همان روز، به دفعات از هر کدام از ورودی ها وارد شوید.

نقشه طبقه منفی 2 موزه لوور
نقشه طبقه منفی 2 موزه لوور

نکته کاربردی: برای مسیریابی بهتر و پیداکردن راحت تر بخش های مختلف موزه، مخصوصا اگر دوست ندارین توی موزه گم بشین! هر جا که هستید، می تونید خودتون رو به لابی برسونید (تابلوهای خروج که در همه جا نصب شده شما رو به سمت لابی هدایت می کنند) و از اونجا و از طریق 3 ورودی اصلی به سمت قسمت مورد نظر بروید.

مثلا فرض کنیم تابلوی مونالیزا (که توی بال دنون هست) رو دیدین و میخواین برین بخش ایران. در عین حال که میشه از داخل راهروها کلی دور زد و بعد از طی کردن راه زیاد و بالا پایین کردن پله ها به زحمت به سالن های ایران رسید، توصیه من اینه که خودتون رو به لابی برسونید و از طریق ورودی سولی، خیلی سریع و راحت خودتون رو به تالارهای ایران برسونید.

به صورت کلی یادتون باشه که هر وقت گم شدین یا نتونستین مسیر رو پیدا کنید، کافیه تابلوهای خروج رو دنبال کنید و خودتون رو به لابی برسونید. از لابی خیلی راحت میشه به همه ی بخش های موزه لوور دسترسی داشت.

نمای هوایی موزه لوور در کنار رود سن
نمای هوایی موزه لوور در کنار رود سن

علاوه بر گنجینه های موزه لوور که در سه بال اصلی قرار گرفته اند، تعدادی از بزرگترین مجسمه های موزه نیز در حیاط داخلی موزه لوور به نمایش در آمده است. آثار به نمایش درآمده در موزه لوور در 8 بخش تقسیم بندی شده اند:

  • مصر باستان (Egyptian Antiquities)
  • یونان، اتروسک و روم باستان (Greek, Etruscan, and Roman Antiquities)
  • خاور نزدیک باستان (Near Eastern Antiquities)
  • هنر دوران اسلامی (Islamic Art)
  • نقاشی ها (Paintings)
  • مجسمه ها (Sculptures)
  • هنرهای تزئینی (Decorative Arts)
  • و آثار چاپی و ترسیمی (Prints and Drawings)
مجسمه های فرانسوی در حیاط داخلی لوور
مجسمه های فرانسوی در حیاط داخلی لوور

بال دنون (Denon Wing)

این قسمت از موزه به نام آقای دومینیک ویوانت دنون (Dominique Vivant Denon) اولین مدیر موزه لوور، نامگذاری شده است.

مهمترین آثار موزه لوور همچون تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی یا مجسمه نایکی، الهه بالدار پیروزی، در این قسمت قرار دارند.

اگر قرار باشد فقط یکی از سه بخش اصلی موزه لوور را ببینید بایستی از بال دنون بازدید کنید.

تابلوی نقاشی مونالیزا در موزه لوور
تابلوی نقاشی مونالیزا در موزه لوور
مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس در موزه لوور
مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس در موزه لوور

بال سولی (Sully Wing)

این قسمت از موزه به نام ماکسیمیلیان سولی، وزیر اصلی هِنری چهارم، شاه فرانسه، نامگذاری شده است. در این قسمت موزه می توانید از دیوارهای قدیمی لوور، بخش مصر باستان و همچنین مجسمه ونوس میلو بازدید کنید.

مجسمه ونوس در موزه لوور پاریس
مجسمه ونوس در موزه لوور پاریس
مجسمه ابولهول مصری در موزه لوور
مجسمه ابولهول مصری در موزه لوور
دیوارهای قدیمی 800 ساله موزه لوور
دیوارهای قدیمی 800 ساله موزه لوور

بال ریشلیو (Richelieu Wing)

این قسمت از موزه به نام کاردینال ریشلیو، وزیر اصلی لوئی سیزدهم، شاه فرانسه، نامگذاری شده است. در این قسمت موزه می توانید از نقاشی و مجمسه های فرانسوی، آپارتمان ناپلئون سوم و قسمت خاور نزدیک باستان (شامل تالارهای ایران) بازدید کنید.

آپارتمان ناپلئون سوم در موزه لوور
آپارتمان ناپلئون سوم در موزه لوور
سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش موزه لوور
سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش موزه لوور
تابلوی نقاشی آزادی هدایتگر مردم در موزه لوور
تابلوی نقاشی آزادی هدایتگر مردم در موزه لوور

دانلود: نسخه دیجیتال راهنما و نقشه موزه لوور (زبان انگلیسی)

نقشه طبقه منفی 2 موزه لوور
نقشه طبقه منفی 2 موزه لوور
نقشه طبقه منفی 1 موزه لوور
نقشه طبقه منفی 1 موزه لوور
نقشه طبقه همکف موزه لوور
نقشه طبقه همکف موزه لوور
نقشه طبقه اول موزه لوور
نقشه طبقه اول موزه لوور
نقشه طبقه دوم موزه لوور
نقشه طبقه دوم موزه لوور

بهترین ورودی موزه لوور کجاست؟

برای بازدید از موزه لوور باید ابتدا خود را به طبقه -2 برسانید. یعنی جایی که دفتر فروش بلیت، دفتر اطلاعات، منطقه پذیرش گروه ها، اتاق رختکن و سه بخش کنترل بلیت در ورودی هر یک از سه بال اصلی موزه لوور قرار دارد. این قسمت دقیقا در زیر هرم لوور قرار گرفته است. من اسم این قسمت را لابی لوور گذاشته ام.

لابی موزه لوور در زیر هرم شیشه ای لوور
لابی موزه لوور در زیر هرم شیشه ای لوور
محل خرید بلیت حضوری در طبقه -2 موزه لوور پاریس
محل خرید بلیت حضوری در طبقه -2 موزه لوور پاریس
غرفه اطلاعات محل دریافت نقشه در طبقه -2 موزه لوور
غرفه اطلاعات محل دریافت نقشه در طبقه -2 موزه لوور

برای رسیدن به لابی لوور چند ورودی وجود دارد:

اولین و معروف ترین ورودی که همه ی بازدیدکنندگان می توانند از آن استفاده کنند، هرم شیشه ای لوور است. در این ورودی که بعضا صف های طولانی نیز دارد، 4 صف مختلف با رنگ های زرد، سبز، نارنجی و آبی وجود دارد: رنگ زرد مخصوص افرادی است که بلیت ندارند. رنگ نارنجی و سبز مخصوص افرادی است که بلیت الکترونیک را از قبل تهیه کرده اند یا دارای کارت Paris Museum Pass هستند.

و نهایتا رنگ آبی مخصوص افراد ناشنوا، مسن، باردار، بچه دار یا افرادی است که ناتوانی جسمی دارند. بعد از ورود به هرم لوور و گذر از گیت بازرسی، از طریق پله یا آسانسور به لابی لوور وارد می شوید.

این ورودی معمولا شلوغ ترین ورودی به موزه لوور است و در صورت نداشتن بلیت احتمالا باید مدت زیادی را زیر آفتاب یا باد و باران منتظر بمانید.

لذا سعی کنید از ورودی های دیگر که در ادامه به آن ها اشاره می کنم استفاده کنید.

صف ورودی از هرم شیشه ای موزه لوور
صف ورودی از هرم شیشه ای موزه لوور
ورودی اصلی موزه لوور
ورودی اصلی موزه لوور
صف در ورودی اصلی موزه لوور
صف در ورودی اصلی موزه لوور

برای چک کردن صف ورودی موزه می‌توانید از نرم‌افزار کاربردی Affluences استفاده کنید. این نرم‌افزار کاربردی ساعات کاری و صف موجود در هر یک از ورودی‌های موزه لوور و همچنین تعدادی از جاذبه‌های گردشگری پاریس را به‌صورت زنده و آنلاین به شما نشان می‌دهد.

Affluences

Affluences

قیمت: رایگان

سیستم عامل: android iOS

ورودی دیگر موزه لوور ورودی کاروسل (Carrousel) است که همگان می توانند از آن استفاده کنند. کاروسل شامل یک مرکز خرید و فود کورت است که در انتها به لابی موزه لوور متصل می شود. سه راه برای ورود به کاروسل وجود دارد: می توان از پله هایی که در کنار طاق نصرت کاروسل در باغ کاروسل وجود دارد استفاده کرد و یا از طریق پله برقی هایی که در خیابان ریوولی (شماره 99) قرار دارد به محوطه مغازه ها و فود کورت موزه لوور وارد شد.

ورودی کاروسل در خیابان ریوولی
ورودی کاروسل در خیابان ریوولی
مرکز خرید کاروسل در موزه لوور پاریس
مرکز خرید کاروسل در موزه لوور پاریس

همچنین می توانید از داخل ایستگاه مترو Palais-Royal Musée du Louvre به صورت مستقیم وارد کاروسل شوید. بعد از ورود به کاروسل و عبور از فروشگاه ها به گیت بازرسی می رسید و بعد از عبور از آن وارد لابی موزه لوور می شوید. معمولا در ساعات شلوغ، در این قسمت، صف طولانی قبل از گیت بازرسی تشکیل می شود.

ورودی کاروسل در کنار طاق نصرت کاروسل
ورودی کاروسل در کنار طاق نصرت کاروسل
ورودی کاروسل در کنار طاق نصرت کاروسل
ورودی کاروسل در کنار طاق نصرت کاروسل

ورودی ریشلیو (Porte de Richelieu) که از خیابان ریوولی نیز در دسترس است، مخصوص ورود گروه ها با رزرو قبلی و افراد دارای اولویت است. افراد عادی بدون بلیت اجازه دسترسی به لابی موزه از طریق این ورودی را نخواهند داشت.

ورودی ریشلیو مخصوص گروه ها و افراد دارای اولویت
ورودی ریشلیو مخصوص گروه ها و افراد دارای اولویت

آخرین ورودی موزه لوور ورودی شیرها (Porte Des Lions) در بال دنون است. این ورودی که معمولا از ورودی های دیگر خلوت تر است، فقط مخصوص ورود افرادی است که بلیت الکترونیک را از قبل تهیه کرده باشند.

ورودی شیرها - موزه لوور پاریس
ورودی شیرها – موزه لوور پاریس
نقشه ورودی های موزه لوور
نقشه ورودی های موزه لوور

چگونه از موزه لوور بازدید کنیم؟

موزه لوور یکی از بزرگ ترین موزه های دنیا است و عملا بازدید از همه ی قسمت های آن در یک روز ممکن نیست. اگر برای هر یک از آثار هنری آن فقط یک دقیقه اختصاص دهیم، به حداقل 64 روز زمان برای دیدن کل آثار نیاز خواهیم داشت!

در نتیجه، برای اینکه بتوانید با توجه به محدودیت زمانی، بازدید خوب و مفیدی داشته باشید حتما باید از قبل برای آن برنامه ریزی کنید.

گنجینه های موزه در 8 قسمت: مصر باستان، یونان، اتروسک و روم باستان، خاور نزدیک باستان ، هنر دوران اسلامی، نقاشی ها، مجسمه ها، هنرهای تزئینی و آثار چاپی و ترسیمی گروه بندی شده اند.این آثار هنری در 403 اتاق و راهرو به طول تقریبی 15 کیلومتر و نزدیک به 73 هزار متر مربع جای گرفته اند.

حوض کناری هرم شیشه ای موزه لوور
حوض کناری هرم شیشه ای موزه لوور

حال این سوال پیش می آید که:

بهترین راه بازدید از موزه لوور چیست؟!

به صورت کلی چند گزینه برای بازدید از موزه لوور برای شما وجود دارد:

  • وارد موزه شوید و به صورت شانسی از قسمت های مختلف بازدید کنید. (البته این روش به هیچ عنوان برای موزه بزرگی چون لوور پیشنهاد نمی شود!)
  • می توانید از راهنمای صوتی یا نرم افزارهای موبایلی موزه لوور استفاده کنید و خودتان راهنمای خودتان باشید. اگر چه راهنمای صوتی موزه لوور به 7 زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، کره ای و ژاپنی موجود است، هنوز به زبان فارسی ارایه نشده است.

کرایه دستگاه راهنمای صوتی 5 یورو است که می توانید در زمان خرید بلیت آنلاین موزه لوور، هزینه راهنمای صوتی را هم پرداخت کنید و قبل از ورودی هر یک از سه بال اصلی موزه، با تحویل دادن کارت شناسایی، آن را تحویل بگیرید.

کریم ضابط و استل حمورابی در موزه لوور
کریم ضابط و استل حمورابی در موزه لوور

دانلود نرم افزار موبایلی موزه لوور رایگان است ولی برای دسترسی به محتوای راهنمای صوتی برنامه بایستی خرید درون برنامه ای انجام دهید. برای دانلود نرم افزار لوور از لینک های زیر استفاده کنید:

My Visit to the Louvre

My Visit to the Louvre

قیمت: رایگان

سیستم عامل: android iOS

  • بازدید به همراه گروه و راهنمای با تجربه بهترین روش بازدید از موزه لوور است. همراهی راهنمای تخصصی موزه، علاوه بر بالا بردن کیفیت بازدیدتان، به شما کمک می کند در کمترین زمان ممکن، بیشترین قسمت ها را بازدید کنید و از پیاده روی و جست و جوی اضافی در ساختمان موزه اجتناب نمایید.

شاید بازدید از برج ایفل یا شانزلیزه یا حتی مکان‌های دیگر بدون راهنما ممکن باشد، ولی وجود یک راهنما و تفسیر آثار هنری و تاریخی موزه لوور، کیفیت تجربه بازدید شما را چندین برابر بیشتر خواهد کرد.

  • می توانید لیستی از آثاری که می خواهید ببینید را از قبل تهیه کنید و در خانه در موردشان مطالعه کنید. سپس با استفاده از نقشه تعاملی موزه لوور مسیرهای دسترسی به آثار منتخب را انتخاب کرده و بر اساس آن بازدید خود را برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید از مسیرهایی پیشنهادی که در سایت موزه لوور تحت عنوان Visitor Trails ارایه شده است برای بازدیدتان استفاده کنید.
  • اگر زمان شما اجازه بازدیدهای بیشتر را می دهد یا ساکن پاریس هستید و می توانید در روزهای مختلف به موزه بیاید، بهتر است در هر بازدید، روی یک قسمت متمرکز شوید و صرفا از همان قسمت بازدید کنید. مثلا یک بار را به بازدید از قسمت ایران اختصاص دهید. این روش البته برای علاقمندان به هنر و موزه توصیه می شود.

نتیجه گیری: اگر با تور سفر می کنید و مدت زمان اقامت شما در پاریس محدود است، برای بازدید از لوور سعی کنید از طریق تور و راهنمای با تجربه اقدام کنید.

هرم های شیشه ای موزه لوور
هرم های شیشه ای موزه لوور

چند مورد از مزایای بازدید از موزه لوور به همراه تور موزه گردی:

  • عدم معطلی در صف های طولانی. گروه هایی که با رزرو گروهی از موزه بازدید می کنند ورودی جداگانه دارند و بدون معطلی وارد موزه می شوند.
  • عدم پیاده روی اضافی برای پیدا کردن آثار مورد علاقه تان.
  • استفاده از دستگاه ویسپر که به شما اجازه می دهد در شلوغی موزه به راحتی تفسیر و توضیحات راهنمایتان را بشنوید.
  • بازدید از بیشترین آثار در کمترین زمان ممکن. که این مورد، مخصوصا زمانی که مدت کوتاهی در پاریس هستید بسیار مهم است.

توجه: در صورت بازدید از موزه لوور به هر شکلی، در بدو ورود، حتما کاتالوگ چاپی راهنمای موزه که به صورت رایگان توزیع می شود را دریافت کنید و تا انتهای بازدید به همراه داشته باشید.

دقت کنید که همه ی بخش های موزه لوور در هر روز باز و قابل بازدید نیستند. به منظور رسیدگی و نگهداری از آثار نفیس موزه، قسمت های مختلف به صورت دوره ای تعطیل می شوند. لذا در هنگام برنامه ریزی برای بازدیدتان، حتما از طریق صفحه توصیه هایی برای بازدیدکنندگان موزه لوور از باز بودن بخش های مورد نظرتان مطمئن شوید.

تالارهای ایران در موزه لوور

تالار هخامنشیان در موزه لوور پاریس
تالار هخامنشیان در موزه لوور پاریس

یکی از جذاب ترین بخش های موزه لوور، مخصوصا برای ما ایرانی ها، بخش آثار باستانی شرق نزدیک و تالارهای ایران در موزه لوور است. موزه لوور با دارا بودن هزاران اثر ارزشمند باستانی و هنری از ایران، یکی از کاملترین مجموعه های تاریخی ایران را دارا می باشد.

آثار نفیس ایرانی موجود در موزه لوور را می توان با توجه به قدمتشان به چند دسته تقسیم کرد:

الف) آثار ایران باستان در موزه لوور که مربوط به سه دوره تاریخی هخامنشیان، عیلامیان و قبل از عیلامیان است. این آثار ارزشمند ایران باستان در تالارهای مخصوص ایران در بال ریشلیو (Richelieu Wing) و سولی (Sully Wing) طبقه همکف (طبقه 0) و اتاقهای 231، 232، 304، 305، 306، 307، 308 و 309 جای گرفته اند.

کوتاهترین مسیر دسترسی به تالارهای ایران باستان از داخل لابی موزه لوور: از ورودی بال سولی وارد شوید و از پله ها یک طبقه بالا روید تا به طبقه صفر برسید (می توانید از آسانسور هم استفاده کنید). در سمت چپتان یک در وجود دارد. وارد شوید و تا انتها پیش بروید. در انتهای سالن وارد اتاق 304 که مربوط به بخش هنر عیلام است می شوید و می توانید از تالارهای بخش ایران بازدید کنید.

قاب تزئینی سربازان جاویدان هخامنشی در موزه لوور پاریس
قاب تزئینی سربازان جاویدان هخامنشی در موزه لوور پاریس

ب) آثار ایران در دوره اسلامی که مربوط به شاهکارهای هنری ایران بعد از دوران ساسانی است. این آثار در بخش هنر دوران اسلامی در بال دنون (Denon Wing) طبقی منفی یک و اتاق شماره 186 موزه لوور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

علاوه بر این ها، آثار ارزشمند بابلی و اکدی دیگری نیز در اکتشافات ایران بدست آمده است که اکنون در بخش بین النهرین موزه لوور به نمایش گذاشته شده است. این آثار که منشا ایرانی ندارند، در دوران باستان توسط پادشاهان ایرانی به عنوان غنیمت به ایران آورده شده بودند. از آن جمله است: اِستل قانون حمورابی، اولین قوانین نوشته شده بشری و لوح پیروزی نارامسین، پادشاه قدرتمند اکدی.

عود سوز برنزی کشف شده از نیشابور - بخش هنرهای اسلامی موزه لوور پاریس
عود سوز برنزی کشف شده از نیشابور – بخش هنرهای اسلامی موزه لوور پاریس

برای آشنایی با آثار باستانی ایران در موزه لوور می توانید مقاله: معرفی شاهکارهای هنری ایران در موزه لوور پاریس را مطالعه کنید.

در موزه لوور چه لباسی بپوشیم؟

اگر چه هیچ قانون خاصی در مورد نوع پوشش در داخل موزه لوور وجود ندارد، باید توجه داشته باشید که موزه لوور بسیار بزرگ و پیچ در پیچ است و در طول بازدید چند ساعته، پله های زیادی را بالا و پایین خواهید رفت.

لذا لباس و کفش راحت و مناسب پیاده روی طولانی مدت به همراه داشته باشید. همچنین با توجه به فضاهای مختلفی که در موزه وجود دارد، پوشیدن لباس چند لایه به طوری که بتوانید خیلی راحت لباستان را کم یا زیاد کنید، توصیه می شود.

در موزه لوور چه چیزی نپوشیم؟ کفش پاشنه بلند!

نقاشی های سقفی داخل موزه لوور
نقاشی های سقفی داخل موزه لوور

در موزه لوور چه بخوریم؟

به صورت کلی خوردن و آشامیدن در گالری های موزه لوور ممنوع است. ولی در محوطه لابی و قبل از ورودی های کنترل بلیت، چندین دکه فروش نوشیدنی و اسنک و همچنین محل نشستن وجود دارد که می توانید در طول بازدید برای گرفتن انرژی و استراحت از آن ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که قیمت کافی شاپ های موزه لوور کمی بالاست. اگر می خواهید هزینه اضافی نکنید، می توانید ساندویچ، اسنک یا خوراکی خود را به همراه داشته باشید و از نیمکت هایی که به همین منظور درست قبل از سه ورودی اصلی تعبیه شده استفاده کنید.

محل خرید نوشیدنی و اسنک قبل از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
محل خرید نوشیدنی و اسنک قبل از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
محل استراحت قبل از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور
محل استراحت قبل از ورودی های سه گانه به تالارهای موزه لوور

بعد از استراحت و گرفتن انرژی می توانید دوباره بلیت خود را نشان دهید و از ورودی های اصلی وارد گالری های موزه شوید و به بازدید خود ادامه دهید.

توجه: برای بازدید از لوور، حتما یک بطری آب به همراه داشته باشید. نوشیدن آب داخل موزه مجاز است.

گالری نقاشی های فرانسوی در موزه لوور
گالری نقاشی های فرانسوی در موزه لوور

یکی از دغدغه های قدیمی و اولویت های مدیران موزه لوور، دسترسی افراد کم توان جسمی و دارای معلولیت است. لذا قسمتی تحت عنوان گالری لمسی (Touch Gallery) در موزه لوور وجود دارد که در آن افراد نابینا می توانند با لمس کردن مجسمه ها تجربه جدیدی از موزه داشته باشند.

در این تالار کپی تعدادی از مجسمه های قدیمی و جدید موزه لوور قرار داده شده است. مجسمه های کپی دقیقا به اندازه نمونه واقعی ساخته شده اند و حتی جنس مجسمه (سنگ مرمر، مفرغ، فلز و …) نیز یکی است.

افراد نابینا و همراهانشان برای استفاده از این تالار در اولیت قرار دارند. آن ها می توانند با استفاده از میله راهنمایی که به دیوار تالار نصب شده است، مسیر حرکتشان را تشخیص دهند. همچنین در زیر هر اثر هنری یک برجستگی روی میله راهنما وجود دارد.

در زیر هر مجسمه نیز توضیحات آن به زبان بریل حک شده است. علاقمندان از طریق لمس می توانند جنس، حجم، ریتم، فرم و جنس مجسمه را به خوبی درک کنند.

گالری لمسی موزه لوور پاریس
گالری لمسی موزه لوور پاریس

نکات کاربردی در بازدید از موزه لوور

موزه لوور قصری است عظیم در 5 طبقه که برای بازدید از آن به پیاده روی و بالا و پایین رفتن زیاد از پله ها نیاز دارید. بازدید از موزه لوور به صورت کلی امری است زمان بر که انرژی زیادی از شما می گیرد. لذا اگر خیلی اهل هنر نیستید یا آثار تاریخی و هنری جذابیتی برای شما ندارند می توانید در محوطه بیرونی موزه عکس هایتان را بگیرید و بی خیال بازدید از داخل موزه شوید!

توجه داشته باشید که بچه ها زودتر از بزرگسالان خسته می شوند. و همچنین، با اینکه قسمت هایی از موزه دارای آسانسور است، دسترسی به بسیاری از قسمت ها فقط از طریق پله ها ممکن است و این کار را برای کسانی که کالسکه به همراه دارند بسیار دشوار می کند.

نقاشی بزرگ تاجگذاری ناپلئون در لوور
نقاشی بزرگ تاجگذاری ناپلئون در لوور

اگر بخواهم از تجربه شخصی ام در برگزاری تورهای متعدد بگم، به صورت خلاصه توصیه می کنم:

  • سعی کنید با بچه کوچک و یا نوزاد که درون کالسکه است از موزه لوور بازدید نکنید.
  • با توجه به انرژی زیادی که در موزه گردی صرف می شود، مدت زمان مناسب برای بازدید از موزه لوور حداکثر 3 تا 4 ساعت است.
  • حتما قبل از بازدید استراحت کافی داشته باشید و لباس و کفش راحت بپوشید. به یاد داشته باشید که قرار است چندین ساعت پیاده روی کنید.
  • حتما بطری آب و مواد مغذی مثل شکلات و بادام هندی به همراه داشته باشید.
  • سعی کنید در فواصل معین، مثلا هر یک ساعت، یک استراحت داشته باشید تا انرژی لازم برای ادامه بازدید را کسب کنید.
  • قبل از نشان دادن بلیت و شروع بازدیدتان، حتما از سرویس های بهداشتی استفاده کنید! پیدا کردن و استفاده از سرویس بهداشتی داخل موزه ممکن است کمی سخت باشد.
  • اگر به صورت گروهی از لوور بازدید می کنید، حتما قبل از شروع بازدید، زمان و مکان ملاقات تعیین کنید چون احتمال گم شدن در موزه لوور زیاد است.
  • همیشه و مخصوصا در جاهای شلوغ تر مثل تابلو مونالیزا حواستان به جیب برهای حرفه ای پاریس باشد.
  • اگر وقت کافی دارید در دو روز از موزه لوور بازدید کنید. یک روز را به فضای بیرون موزه اختصاص دهید و روز دیگر در اولین ساعات شروع به کار موزه از داخل لوور بازدید کنید.
تفسیر این عکس با شما!
تفسیر این عکس با شما!

در تهیه این مطلب سعی کردم از تجربیات شخصی به عنوان راهنمای موزه لوور و هم چنین به روزترین اطلاعات و منابع من جمله وب سایت رسمی موزه لوور استفاده کنم.

در عین حال بسیاری از قوانین، ساعت های بازدید یا اطلاعات دیگر ممکن است به سرعت تغییر یابند. لذا می توانید از لینک هایی که در متن داده شده برای چک کردن اطلاعات دقیق و به روز استفاده کنید.

همچنین این مطلب صرفا راهنمای بازدید از موزه لوور است و اطلاعات مربوط به آثار هنری و اشیا تاریخی در پست هایی جداگانه نگاشته شده است.

شاهکارهای هنری موزه لوور:

مجسمه ونوس، الهه عشق و زیبایی، شاهکار بی نظیر یونان باستان

مجسمه یونانی ونوس الهه عشق و زیبایی
مجسمه یونانی ونوس الهه عشق و زیبایی

مجسمه نایکی، پیروزی بالدار ساموتراس، زینت بخش موزه لوور

مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس در موزه لوور
مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس در موزه لوور

تابلوی نقاشی آزادی، هدایتگر مردم، معروف ترین اثر اوژن دلاکروا

نقاشی آزادی هدایتگر مردم در موزه لوور پاریس
نقاشی آزادی هدایتگر مردم در موزه لوور پاریس

تابلوی نقاشی عروسی در قانا، بزرگ ترین نقاشی موزه لوور

تابلو نقاشی عروسی در قانا - موزه لوور
تابلو نقاشی عروسی در قانا – موزه لوور

تابلوی نقاشی تاجگذاری ناپلئون، شاهکار داوید در موزه لوور

نقاشی بزرگ تاجگذاری ناپلئون در لوور
نقاشی بزرگ تاجگذاری ناپلئون در لوور

مجسمه پسوخه با بوسه کوپید زنده می شود

مجسمه پسوخه و کوپید در موزه لوور
مجسمه پسوخه و کوپید در موزه لوور

قانون حمورابی، سمبل تمدن بین النهرین

قانون حمورابی سمبل تمدن بین النهرین
قانون حمورابی سمبل تمدن بین النهرین

بز کوهی بالدار، اوج ظرافت هنر هخامنشی

مجسمه بز کوهی بالدار موزه لوور
مجسمه بز کوهی بالدار موزه لوور
نظرات خوانندگان: (4 نظر)
نظر خود را بنویسید ...

اطلاعات شما نزد ما به امانت خواهند ماند و جایی منتشر نخواهد شد.

مريم عبدالحسيني

سلام وقت بخير. خيلي زحمت كشيدين . خيلي لذت برديم. من در سال 95 به موزه لوور رفتم ولي فقط يك روز رفتم. ولي موفق نشدم خيلي از جاها را ببينم. با ديدن اين فيلم زيبا و عكس هاي قشنگي كه شما زحمت كشيدين خاطرات قشنگم زنده شده و روح زندگي در من دميده شد. توجه دقيق شما به نكات ريز خيلي عالي بود مثل ژوشيدن لباس چند لايه يا همراه داشتن تغذيه و اينكه چطور و كجا تغذيه بخورند و…
اين نشانه موفقيت شما در كار گردشگري است. خيلي خوشحالم از وجود افراد موفقي چون شما كه در سال هاي اخير كم شده است.
اميدوارم هر روز موفقتر و همچون ماركوپلو به جهانگردي خود ادامه دهيد و همچنان من و ديگران از زحمات شما لذت ببريم.
به اميد همسفر شدن با شما گردشگر موفق

    کریم ضابط

    خیلی ممنون از لطف و محبت شما.
    امیدوارم با بازشدن مرزها و شروع دوباره سفرها و برگشتن انگیزه و انرژی از دست رفته تو این دوران، دوباره بتونم شروع به نوشتن مطالب جدید و جذاب کنم.

reza shirali

سلام آقای ضابط
بسیااااااااار ممنونم
واقعا عالی بود و لذت بردم
در روزهای آینده قصد سفر به پاریس را دارم حتما از تجربیات شما استفاده می کنم
با شماره ای که گذاشتید تماس گرفتم در دسترس نبودید
اگر امکان داره به بنده پیام دهید تا شماره شما را سیو کنم 09169921203

ملیحه ذاکری

با سلام .مطالب بسیار ارزنده ای و کارگشایی را ارائه داد ه اید .من قرار است تنهایی به پاریس بروم و چهار روز انجا هستم اگر برای بازدید از موزه لوور یک راهنما بخوام ممکنه معرفی بفرمایید ممنون میشم به ایمیل بالا ارسال بفرمایید .با تشکر

Services

خدمات بین المللی

گواهینامه بین المللی رانندگی
صادره از آمریکا

اگر شما هم مثل من اهل سفر باشین، حتما می دونین که برای سفرهای جاده‌ای با ماشین شخصی یا کرایه ماشین در خارج از کشور، اولین شرط، داشتن گواهینامه بین المللی رانندگی است. در ادامه این مطلب به صورت کامل با گواهینامه های بین المللی رانندگی و نحوه اخذ آن در ایران آشنا خواهید شد.

My Tours

تورهای من

تور 13 روزه ویتنام

تور 13 روزه ویتنام

تور 13 روزه سوئیس – ایتالیا – امارات

تور 13 روزه سوئیس – ایتالیا – امارات

تور 9 روزه فرانسه – امارات

تور 9 روزه فرانسه – امارات

تور 13 روزه ویتنام

تور 13 روزه ویتنام